インフィニティソリューションズ株式会社ブログ

ビッグデータ、こんな使い方があったんだ!

ビッグデータといえば、自前かどうか別として、それ相応のハードウェアとソフトウェアを用意する必要がある。従って、溢れるようなデータから有益な情報を引き出せるのは、大企業の一部や政府系機関あたりであった。しかしながら、どうやら身近なものになってきているらしい。InformationWeekによれば、意外なところで活用されているというのである。レディー・ガガでも使っているのだから、とのことだが、レディー・ガガは相当金持ちではないかな。ともかく見てみよう。

レディー・ガガ

‘Carter created Littlemonster.com, a Gaga-centric social network, by mining the singer’s 31 million plus fans on Twitter and 51 million plus on Facebook. The reported goal is to woo as many of Gaga’s “little monsters” as possible to this site, effectively bypassing the general-purpose social media networks and keeping 100% of future revenues.’

「(レディー・ガガのビジネスマネージャ)Troy Carter氏は、Littlemonster.comというガガを中心としたソーシャルネットワークを構築、Twitter上の3100万人のファンとFacebook上の5100万人のファンに対して、マイニングしようというもの。報道されている目標としては、出来るだけ多くのガガの『リトルモンスター』をサイトにひきつけ、汎用のソーシャルメディアネットワークをバイパスし、将来の売り上げの100%を維持しようというもの。」

Image courtesy of Simon Howden at FreeDigitalPhotos.net

ヘルスケア

‘healthcare organizations are rapidly adopting advanced data analytics. Among the many benefits outlined in an articlein the Journal of the American Health Information Management Association (AHIMA) were personalization of care, defining patient populations, mining claims data for insights and advancing medical research. ‘

「ヘルスケア機関は先進のデータ分析を急ぎ採用している。Journal of American Heath Information Management Association(AHIMA)の記事が上げている利点は、ケアのパーソナライズ、患者分布の定義、見識を得るための症状データのマイニング、先進の医療研究など。」

M2M

‘That machine-to-machine (M2M) future, which is already happening in industrial settings, is starting to break out into the consumer market thanks to developments like NFC and Bluetooth 4. Big data analytics will be essential for companies looking to create services on top of these cacophonous communication networks.’

「マシン対マシンの将来、はすでに産業関連で起こり始めており、NFCやBluetooth 4のようなものが開発されたため、一般消費者市場にも浸透し始めている。ビッグデータは、このバラバラのコミュニケーションネットワーク上にサービスを構築したいと考える企業にとっては必須だ。」

CIA

‘For instance, apparently even the Central Intelligence Agency is searching for data scientists. “All of CIA’s directorates — the National Clandestine Service and the Directorates of Intelligence, Support and Science and Technology — are looking for curious, creative individuals interested in serving their country through the field of data science,” reads the job posting on CIA.gov.’

「例えば、事実、CIAはデータサイエンティストを探している。CIA.govの求人情報によれば、『国家機密本部、情報本部、科学技術本部の全ての部門で、データサインエスの分野を通して国家に奉仕する、好奇心旺盛で創造的な人間を探している』としている。」

ゲーミフィケーション

‘Gamers may be the most engaged of all computer users, and their behaviors could be the key to other forms of consumer interaction. At least that’s the hope of Badgeville, a startup that sells gamification technology for measuring and influencing user behavior. “Our company is recording very deep behavioral data on millions of players per month, and we’re capturing billions of behaviors and actions on monthly basis,” CEO Kris Duggan told InformationWeek earlier this year.’

「ゲーマーは全コンピュータユーザの中でも最も関わりが深く、彼らの行動は、他の消費者行動の形に対する鍵になりえる。少なくとも、ユーザ行動を計測し、影響を与えるためのゲーミフィケーション技術を販売するスタートアップ企業、Badgeville社が期待するところだ。今年初めCEOのKris Duggan氏がInformationWeekに語ったところによると、『わが社は1ヶ月あたり数百万ユーザの詳細な行動データを記録しており、月次ベースで数十億の行動とアクションを捉えている』と。」

代替エネルギー

‘There are many data issues when it comes to alternative energy sources like wind and solar. Not only can the gear show up in many more locations on the grid, these forms of electrical production are variable, depending on environmental conditions. Add in the so-called “smart grid,” whereby electrical consumers can flow their excess production back onto the network, and result is the need for much more monitoring and measurement, which means much more data.’

「風力や太陽光なdの代替エネルギー資源についてはデータ問題が多数存在する。グリッド上に多くの装置があちこちに存在するのみならず、これらの発電量は変動しやすく、環境条件に依存している。いわゆる『スマートグリッド』、すなわち電力消費者が、余剰分をネットワークに戻すことができるようになると、結果的に、モニタリングと計測の必要性がますます増大し、データ量が多くなることを意味する。」

保険

‘Researchers worldwide are using big data techniques to investigate climate change. Less discussed is how the insurance industry is using the same advanced modeling techniques to prepare for the planet’s changing weather. ‘

「世界中の研究者がビッグデータ・テクニックを使って気象変化を調査している。地球の気象変化に備えるために同様の先進モデル技術を保険業界が使っていることはあまり語られていない。」

1-800-Flowers

‘For years now, big data has helped 1-800-Flowers ship flowers to loved ones. The company uses data analytics for both customer intelligence and to optimize its own marketing choices.’

「何年もの間、ビッグデータは1-800-Flowersが花を愛する人に花を送るのに役立ってきた。同社はコンシューマ・インテリジェンスと自社のマーケティング的選択を最適化するためにデータ分析を使用している。」