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ソフトウェア会社におけるプロダクトマネージャの戦略タスクと戦術活動

BrightHub PMのサイトで大層なタイトルの記事を見つけた。「Strategic Tasks and Tactical Activities of Product Manger(プロダクトマネージャの戦略タスクと戦術活動)」だ。

プロダクトマネージャが属している部署

‘In many organizations, specifically those driven by the consumer market, Product Management is a function of the marketing department, where they are primarily responsible for the market success of the product. For technology driven organizations, Product Mangers are part of the engineering team, this is mainly seen in software product companies. In these companies product managers are largely responsible for engineering the success of a market driven product.’

「多くの企業、特に消費者向け市場志向の企業では、プロダクトマネージメントはマーケティング部門の1機能となっており、主として、製品の市場での成功に責任を持つ。技術志向の企業では、プロダクトマネージャはエンジニアリングチームの一部になっており、ソフトウェア製品企業に多く見られる。これらの企業では、プロダクトマネージャは主として、市場志向の製品をいかにエンジニアリングで実現し成功に結びつけるかに責任を持つ。」

strategy & tactics by gagey501, on Flickr

‘For organizations which are driven by market force, trying to balance between technology and consumer, product management stands as an independent department reporting directly into the CEO. Here, Product Managers would take ownership of driving product growth and also enabling product market success.’

「市場志向の企業では、技術と消費者の間のバランスを取るために、プロダクトマネージメントは、cEOに直結する独立部門となっている。その場合、プロダクトマネージャは製品の成長を牽引し、市場の成功を可能にすることに全責任を持つ。」

‘Software product companies are largely driven by technology. In this type of company it is common to see product managers as part of the engineering organization. Not many software product companies will have them as an independent department or as part of marketing team. The positioning of the product management department in such companies is largely driven by the expectation of the organization.’

「ソフトウェア製品企業は主として技術志向だ。このタイプの企業では、エンジニアリング部門の一部としてプロダクトマネージャが位置されるのが通常。独立部門やマーケティングチームの一部として存在するソフトウェア製品企業は多くない。そのような組織のプロダクトマネージメント部門の位置づけは、企業が何を期待するかにより左右される。」

‘The profile of a software product manager in such companies includes both strategic tasks and tactical activities. Strategic activities largely hover around product planning and market planning aspects of the job, whereas tactical activities mostly fall under the release planning aspect of the job. A successful product manager is one who finds the right balance between strategic and tactical aspects.’

「そのような企業のソフトウェアプロダクトマネージャの役割には戦略タスクと戦術活動の面が含まれる。戦略的な活動は主として製品計画とマーケティング計画に関連したもので、戦術活動は主としてリリース計画に関するものになる。プロダクトマネージャとして成功するには、戦略面と戦術面でうまくバランスをとることが必要。」

戦略タスク

‘Your strategy is your compass. Strategy, like a compass, helps you to determine the right direction to take. Strategic tasks for a software product manager would largely include aspects of Product planning and Market planning.’

「戦略はコンパスだ。コンパスのように戦略はとるべき方向を決めるのに役立つ。ソフトウェアのプロダクトマネージャの戦略タスクは製品計画とマーケット計画の側面が多く含まれる。」

‘Product and market planning are done in conjunction and have overlapping and interdependent areas. Both product and market planning should align with the company’s vision and mission and complement the strategy of any other product offered by the company to its customer and partners. Strategic tasks are worked out in collaboration with the executive team and key members from various functional departments of the organization. The competitive landscape (competing products and industries), legal constraints and compliance to industry norms play an important role in outlining product and market plans.’

「製品計画とマーケット計画は、相互に関連し、オーバーラップし、相互依存する分野だ。製品計画とマーケット計画の双方は、企業のビジョンとミッションと整合性が取れており、企業が顧客やパートナーに提供するその他の製品の戦略を補完するものであるべきだ。戦略タスクはエグゼクティブチームと様々なファンクショナル部門の主要メンバーとの協業のうえ生み出されるもの。競合状況(競合製品や業界)、法規制、業界標準準拠は製品計画やマーケット計画の概要を構築するのに重要な役割を担う。」

‘The objective of product planning is to define and outline the product development strategy, build a product portfolio, position your product and create a road-map. Usually planned for a year and reviewed on monthly and quarterly basis, the product strategy is all about how to develop a solution that fits for your market within budgeted time and cost.’

「製品計画の目的には製品開発戦略の概要を定義し、製品ポートフォリオを構築し、製品のポジショニングを決め、ロードマップを策定するこだ。製品戦略は、通常年単位で計画し、月次あるいは四半期ベースにレビューするもので、与えられた時間とコストの中で、市場にマッチするソリューションをいかに開発するかについてを記載したものだ。」

‘The market planning aspect of strategic tasks includes an in-depth understanding of the target market segment as well as the total addressable market. It also requires knowledge of product buyers and decision makers, and product positioning.’

「戦略タスク面のマーケット計画には、ターゲット市場セグメントおよびターゲットとなりえる市場全てについて、深く理解することが含まれる。また、製品バイヤー、意思決定者、製品ポジショニングに対する知識が求められる。」

戦術活動

‘If strategic tasks are like a compass then tactical tasks are like rowing: when executed effectively they take you forward, enabling you to meet your goals. Tactical activities are often intra departmental, and like strategic activity they too can be classified as activities related to product delivery and activities related to market.’

「戦略タスクがコンパスだとすると、戦術タスクはボート漕ぎだ。効果的に実行されれば、前進し、目標を達することができる。戦術活動は多くの場合、部門間のもので、戦略活動のように、製品のデリバリに関連した活動と市場に関連した活動に分類できる。」

‘A software product manager would typical spent most of his time in product delivery related activities in the initial phase of the development and would later move on to market related activities once the product nears its maturity stage.’

「ソフトウェアのプロダクトマネージャは通常開発の初期のフェーズでは製品デリバリーに関連した活動に大半の時間を費やし、その後、製品が成熟した段階に近くなればマーケットに関連した活動に移って行く。」

‘Tactical activities in product delivery would typically include requirement gathering, defining a release plan, authoring product requirement documents, use-case scenarios, bug scrubs, designing user experience, and release documentation. All of these activities are largely focused on the engineering success of the product in terms of quality, cost and time.’

「製品デリバリにおける戦術活動は、通常、要件収集、リリース計画の策定、製品要求ドキュメントの作成、ユースケース・シナリオ、バグとり、使い勝手の設計、リリースのドキュメント化などだ。これらの活動は全て、品質、コスト、納期に関し、製品をエンジニアリングによりいかに成功に結びつけるかという点に大きくフォーカスしている。」

‘Activities related to the market are to ensure market success of the product, or the ‘products acceptance in the target market segment’. These activities include, but are not limited to, meeting customers, prospects and partners, sales enablement, New Product Introduction process (training the trainer etc), running beta programs, working with the product marketing team and performing competitive analysis.

「マーケットに関連した活動は、製品が市場で成功できるようにするあるいは、ターゲット市場セグメントにおいて製品が受け入れられるようにするものだ。この活動には、顧客、プロスペクト、パートナーに会うこと、営業資料、新製品導入プロセス(トレーナーに対するトレーニングなど)、ベータプログラムの実施、プロダクトマーケティングチームとの共同作業、競合分析の実施などが含まれる。」

‘It is difficult to determine the exact ratio of time spent on strategic tasks vs the time spent on tactical. This depends on what stage your product is in. Typically strategic tasks eat up most of the time in initial phase when the product team is working hard to determine the right course. Once a goal and path are clear then most of the time would be spent on performing tactical activities.’

「戦略タスクに費やす時間と、戦術に費やす時間の割合を正確に決めることは困難。製品がどのステージにあるかに依存する。通常、製品チームがあるべき方向を決める初期フェーズでは、戦略タスクに多くの時間を割くことになる。目標と道筋が決まれば、戦術活動の実行に大半の時間を割くことになる。」